sunnuntai 30. tammikuuta 2011

Talviajoharjoittelua

Nyt tammikuun viimeisenä sunnuntaina oli jos sen verran viitseliäisyyttä ja ihanteellinen kelikin, että talvimoottoripyöräilyn aakkosien tavailu tuntui hyvältä idealta. Hain pyörän jo päivää aiemmin ulkoparkkipaikalle vilustumaan ihan vaan testatakseni akun kuntoa. Pakkasta ei aamupäivällä pyörää startatessa ei muutamaa astetta enempää ollut ja se pörähtikin käymään ihan kuin kesälläkin. Varmuuden vuoksi ennen matkantekoa lirautin tenua tankkiin ja mietin samalla mitä ylle pitäisi laittaa.

Ajovarusteiksi laiton saman kaliberin vaatetuksen kuin vaikka mutkamäkeä laskiessa. Lisänä oli vain suojapaita ja polvisuojat pikku lipsautusten varalle. Kypärässä on sen verran iso visiirin aukko, jotta sinne mahtuu normaalit laskettelulasit ja visiirin voi silti halutessa sulkea. Lasit olivatkin varsin oivallinen varuste.

Reilun tunnin ajolenkillä nopeus ei juurikaan noussut yli 70 km/h ja se sisälsi ajoa taajama-alueella ja metsäautotiellä. Ajovarusteita kaipasi lisää vain sormien lämmittämiseksi. Pitänee käväistä Biltemassa ja investoida tankorukkasiin. Hanskoja ei kannata paksuntaa, koska se hankaloittaa käsien käyttöä. Ajotuntuma oli yllättävän vakaata, vaikka edelleen tunnustan olevani aloittelija tällä saralla. Jäisien polanteiden ylitys peläyttää aina ja kerrostuneessa irtolumessa tuntuma ja luottamus katoaa nopeesti. Kovapohjaisella metsäautotiellä ajo oli miellyttävää ja jäisellä päällystetielläkin ok, vaikkakin samalla myös nastojen surma.


Pitää tässä talven jatkuessa suunnitella joku pidempi matka kun keli uudelleen on kohdallaan.

1 kommentti:

  1. Olen itse aloittelija enduron osalta. Kävin moottoripyöräkurssin ja enduro safarille haluaisin mennä joku päivä. Talvella ajaminen vaikuttaa kertomasi perusteella jännittävältä. Uskon kyllä kertomasi perusteella, että tuntuma ja luottamus lumella ajamiseen ei ole samanlainen kuin hiekalla tai maastossa.

    VastaaPoista